Köp och leveransvillkor

 

SÄKER BETALNING

 

Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av GLENSIA. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till GLENSIA. Betalningsalternativ som erbjuds genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank.

LÄS AKTUELLA ANVÄNDARVILLKOR HÄR >


KÖP / ÖPPET KÖP / ÅNGERRÄTT / RETUR

Du har rätt till öppet köp och ångerrätt i 14 dagar hos GLENSIA. Du som kund står för fraktkostnaden samt för transportrisken som en retur medför.

Observera dock att produkten enligt lag måste vara i väsentligen oförändrat skick när du gör din retur. Vi tar ej emot returer på en skadad eller repad produkt. Även originalförpackningen ska vara i oförändrat skick och får inte vara skadad. Den är del av produkten och skall returneras tillsammans med produkten. Produkten ska vara komplett, oskadad, ej bruten plombering och ej använd. När vi godkänt din retur återbetalar vi köpesbeloppet inom 3- 5 vardagar. Återbetalning sker med samma betalningssätt som vid köpet.

Återanvänd gärna all plast om du tagit av det, när du skall packa in produkten igen. Vissa klock- och smyckesaskar är ej försedda med någon mjukare yta invändigt, så att endast sätta tillbaka t.ex. en klocka runt sin kudde och sedan placera den i asken kan leda till att klockan repas i transporten tillbaka till oss då länken ligger och skaver mot insidan av asken.

Observera att öppet köp, retur samt byte ej gäller för beställningsvaror och graverade produkter. Det gäller inte heller för guld-, vigsel- eller förlovningsringar då dessa tillverkats unikt för dig.

Vi rekommenderar att returen skickas tillbaka på ett sådant sätt att paketet är spårbart och försäkrat. Tills det att vi mottagit produkten är det du som kund som står i ansvar för den om den skulle komma bort eller skadas. Notera även att du måste välja ett fraktsätt där paketet levereras hela vägen till oss. GLENSIA hämtar inte ut returer som måste lösas ut hos ett ombud. Är du osäker så fråga fraktbolaget hur leveransen sker innan du skickar returen. Du som kund står för fraktkostnaden samt för transportrisken som en retur medför.

Om du kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten returneras denna till GLENSIA. Du betalar själv returfrakten. Om felet täcks av garanti betalar vi i efterhand ut ersättning för frakt. Observera att garantin inte gäller vid förslitningsskador.

 

GLENSIA reserverar sig för felskrivningar, slutförsäljning och eventuella faktafel, prisfel eller bildfel som kan finnas på vår sida. Vi reserverar oss även för att utbud, priser och information kan ändras utan föregående varsel. Gäller även efter utskickad orderbekräftelse. GLENSIA ingår endast avtal med myndig person (18 år).

 

Returadress:

GLENSIA, Emporia

Postfack 20915

Hyllie Stationsväg 22

21532 Malmö

 

LEVERANS UTAN KOSTNAD

Du kan välja leveransalternativ i kassan:

1. ORDER SKICKAS MED FRI FRAKT inom 1 – 2 vardagar.

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. Försändelser som inte hämtas ut, utan som går i retur till oss omfattas ej av retur- eller ångerrätten. För försändelser som ej löses ut hos ombudet varpå paketet går i retur till GLENSIA, debiteras en avgift om 350kr för att täcka våra kostnader för transport och administration. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på transportföretaget.

 

 

2. Om du väljer ”ORDER HÄMTAS I BUTIK GLENSIA” kan order hämtas hos GLENSIA direkt efter beställningen utan extra kostnad. Adress: Emporia, Hyllie Boulevard 19, Malmö. Öppet dagligen kl 10 – 18. HÄR FINNER DU GLENSIA >

 


KOSTNADSFRI FÖRSÄKRING

GLENSIA i samarbete med Solid Försäkring erbjuder en kostnadsfri försäkring på klockor och smycken mellan 900 kr och 50 000kr. Försäkringen gäller för dig som försäkringstagare och ägare av produkten. Försäkringen ersätter skada på grund av funktionsfel på den angivna produkten. Försäkringen ersätter dessutom skador till följd av plötslig och oförutsedd yttre händelse inklusive stöld och förlust.

Försäkringen är kostnadsfri i sex månader och du förbinder dig inte till att fortsätta därefter. I god tid innan försäkringen löper ut skickas ett förlängningserbjudande till dig från Solid Försäkring. Om du väljer att inte förlänga din försäkring upphör den automatiskt efter försäkringstiden. I kassan kan du välja bort försäkringen om du inte önskar den. Om produkten omfattas av försäkring visas ditt försäkringsnummer på orderbekräftelsen. Återfinns inte försäkring i kassan så är produkten inte försäkringsbar. Försäkringen gäller endast privatkunder. Kontakta Solid Försäkring om du frågor > 0771-113113 eller kundservice@solidab.se. Klicka på länkarna nedan och läs mer om produktförsäkringen.

LÄS KORTFATTAD INFORMATION OM FÖRSÄKRINGEN I PRODUKTFAKTABLADET >

LÄS MER OM GLENSIA PRODUKTFÖRSÄKRING >

LÄS FULLSTÄNDIGA FÖRSÄKRINGSVILLKOR >

 

 

 

BYTE

Att byta en vara är kostnadsfritt inom 14 dagar efter ditt köp. Byte gäller ej specialbeställda varor. Vill du byta din produkt lägger du själv en ny order på den produkt du önskar och skriver mejl till kundservice@glensia.se. Returnera samtidigt först beställda produkten, se under rubriken Retur/Ångerrätt för hur du skall göra.

Du kan även höra av dig till oss innan för att kontrollera lagerstatus på produkten du vill byta till och om produkten finns på lager kan vi lägga undan den tills din retur kommit in. GLENSIA reserverar sig för en leveranstid upp till och med 3 veckor vid alla byten.

Observera att öppet köp, retur samt byte ej gäller för för beställningsvaror och graverade produkter. Det gäller inte heller för guld-, vigsel- eller förlovningsringar då dessa tillverkats unikt för dig.

 


OLEVERERBART ELLER AVBESTÄLLNING

I de fall ett paket inte kan levereras p.g.a. felaktiga namn- och eller adressuppgifter kommer kostnaden för ändrat förfogande att debiteras dig som kund motsvarande en kostnad på f.n. 200kr. I de fall du vill avbeställa/makulera en order och inte vill hämta ut paketet som hunnit levereras från oss debiteras du en fraktkostnad på 150kr.

 


GARANTIER

Vi följer våra leverantörers garantivillkor, generellt 1 års garanti för smycken och 2 års garanti för klockor. Samtliga produkter erhåller garanti mot material- eller tillverkningsfel utan kostnad för köparen.

Gällande klockor erbjuder vi 1 års garanti på batterifel, då vi inte vet hur länge klockan varit igång sedan produktion till att klockan anländer vårt lager. Fraktkostnad tillkommer och täcks inte av garantin alternativt byt batteri i butiken GLENSIA. Kvitto måste presenteras.

OBS! Garantin gäller ej vid:

  • Skador som orsakats av felaktig skötsel, slarv, felaktig användning eller andra skador som ej beror på material- eller tillverkningsfel.
  • Skador orsakade av ingrepp av verkstad
  • Skador på uppdragskronor och glas, repor på glas, länk och boett.
  • Skador på läderarmband, plastband, länkar, samt ytbeläggning på dessa och skador på uret.
  • Fuktskador på ej vattentäta klockor (vattentät = 10 ATM). Detta gäller även armband.
  • Om serienumret har blivit ändrat eller utplånat (gäller ej varor utan serienummer).
  • Observera att garanti inte gäller vid förslitningsskador.

 


REKLAMATION

Om du ska göra en reklamation, kontakta oss för att se om det är något vi kan hjälpa dig med utan att produkten måste skickas in. Eller besök oss i butiken på Emporia i Malmö. Anser vi att felet troligen är ett fabrikationsfel och omfattas av garanti så kommer du få en förbetald fraktsedel av oss för att skicka in produkten fraktfritt. Om produkten ska skickas till oss så fyll i blanketten nedan. Bifoga kvitto. Paketera produkten så att den inte skadas under transporten. Den defekta produkten bör hanteras som om den vore felfri. Originalasken för produkten behöver du inte skicka med. Vid tveksamma fall står du som kund för frakten själv, visar det sedan sig att felet täcks av garanti betalar vi i efterhand ut ersättning för transportkostnaderna.

Alla slutliga bedömningar om garantin görs först när vi kontrollerat produkten fysiskt. Vi kan ej garantera att felet faller under garanti innan vi kontrollerat den. Skulle vi anse att felet ej täcks av garanti meddelas du direkt i butiken eller per mejl. Du får även ett kostnadsförslag för att få produkten åtgärdad.

OBS! Vid de fall då fel ej kan påvisas har GLENSIA rätt att ta ut en hanteringsavgift om 300kr + frakt tur och retur för ärendet. Har du som kund själv bekostat frakten tar vi endast betalt för frakten tillbaka till dig. Detsamma gäller även då felet på produkten visar sig att inte omfattas av garanti. Godkänns istället vårt kostnadsförslag för lagning av produkten kan du bortse från hanteringsavgiften och då är det priset i kostnadsförslaget som gäller.

FORMULÄR REKLAMATION >


TVIST

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundservice. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

 


 

GLENSIA AB, 556755-8043, Postfack 20915, Hyllie Stationsväg 22, 21532 Malmö